De veranderingen
waaraan ons beroep van payrollprofessional altijd al onderhevig is zullen de
komende jaren zeker niet minder worden. Technologische ontwikkelingen volgen
elkaar ontzettend snel op en dit heeft effect op ons vak. Sommigen voorspellen
zelf dat het vak salarisadministrateur volledig zal verdwijnen. Gelukkig is het
nog niet zover en zijn er veel dingen die we kunnen doen om ons en ons vak toekomstbestendiger
te maken.
Technologische ontwikkelen
zorgen voor minder beheersmatige werkzaamheden
De technologische
ontwikkelingen zorgen ervoor dat we steeds minder tijd hoeven te besteden aan
beheersmatige werkzaamheden. De complexiteit zal voor de klant wel steeds meer
toenemen, waardoor er meer vraag zal zijn naar maatwerk. Dit vraagt om meer dan
salarisadministratieve vakkennis. Het vermogen om uiteenlopende typen klanten
te bedienen met verschillende klantvragen, zal in de toekomst steeds
belangrijker worden. Hierdoor zullen ook adviesvaardigheden steeds belangrijker
worden. Uzelf bekwamen in deze vaardigheid kan u een hoop brengen in de
toekomst. Maar wat is belangrijk bij het ontwikkelen van adviesvaardigheden?
Welke elementen spelen een
rol bij adviseren?
Hoe brengt u problemen en risico's over? Hoe overtuigt u anderen van de beste oplossingen? Eenvoudig of complex, actuele vakkennis van de
adviseur is een must om een gedegen advies te geven. Daarnaast moet de adviseur
zichzelf goed kennen. Wat kenmerkt zijn persoonlijkheid, wat is zijn communicatievoorkeur
en welke drijfveren, overtuigingen, normen en waarden bepalen zijn gedrag? Heel
belangrijk is ook dat een goede adviseur mensenkennis heeft en met zijn adviesaanpak
flexibel kan inspelen op verschillende persoonlijkheidstypes die aan tafel komen.
Wat zijn de verschillende
rollen van een adviseur?
Grofweg onderscheiden we twee
adviesrollen: de expertadviseur en de procesadviseur. De expert zet vooral zijn
vakkennis in, geeft sturing aan het proces en heeft het vermogen krachtig te
argumenteren. De procesadviseur is meer een ‘handlanger’ van de geadviseerde. Hij begeleidt de klant bij het
vinden van de juiste oplossing of het maken van de juiste keuze. Beide rollen
kunnen naast elkaar voorkomen, maar in een adviestraject ook gemixt worden
toegepast. Om de rollen te mixen zal de adviseur in kwestie moeten beschikken
over stijlflexibiliteit.
De fases van het
adviesgesprek
De eerste fase van een
adviesgesprek is het maken van contact, de verbinding tussen twee mensen.
Daarna is het van belang afstemming te hebben over de vraagstelling of de
behoefte van de klant. Wat is de verwachting? Vervolgens kan op vele wijze een
beeld worden gevormd van het probleem of de vraag. Informatievergaring kan
onder meer door bronnenonderzoek en gesprekken. Luisteren op meerdere niveaus
is een belangrijke competentie voor elke adviseur. Vervolgens kan een adviesrol
worden gekozen en een advies worden gegeven.
Adviseren
is iets wat je leert door oefening en ervaring. Daarom staat bij 2Xplain de training
Adviesvaardigheden op het programma. Deze training is zeer geschikt voor interne- en externe HR- salarisadviseurs en medewerkers die vanuit hun
vakdiscipline anderen adviseren en invloed uitoefenen. Wilt u uw
adviesvaardigheden verder ontwikkelen? Schrijf u hier in voor de training!
Heeft u vragen over deze of andere studiedagen van 2Xplain, mail of bel mij dan even.
Cas Bakker
casbakker@2xplain.nl
(040) 2 947 957