Wat zou jij doen als je werkgevers wilt stimuleren om hun werknemers meer elektrisch te laten rijden? Geef ze er een cadeautje bij... toch? Helaas is het kabinet niet zo van de cadeautjes. Wat is dan wel het plan?
Stelt de werkgever vanaf 2027 een niet-elektrische auto ter beschikking die ook voor privédoeleinden gebruikt wordt? Dan krijgt hij een strafheffing. Vanaf 2027 betaalt een werkgever namelijk 52% pseudo-eindheffing over het bijtellingsbedrag van niet-elektrische leaseauto’s die ook voor privédoeleinden gebruikt worden! Geen cadeautje dus, maar straf.
Kostenpost
Even rekenen: bij een auto van €50.000 hoort een bijtelling van 22%, oftewel €11.000. Daarover moet door de werkgever straks jaarlijks € 5.720 extra eindheffing worden afgedragen. Niet te verhalen op de werknemer. Gewoon een kostenpost bovenop de rest.
Groene Groei
Volgens het Pakket voor Groene Groei van minister Hermans is dit bedoeld om 'de verduurzaming van het wagenpark te bevorderen'. Ofwel: het moet pijn doen om fossiel te rijden. Tegelijk gaat de bijtelling voor elektrische auto’s in 2026 gewoon omhoog naar 22%, gelijk aan fossiel. Stimulering is er niet meer bij. Wat resteert is vooral ontmoediging: een greep uit de portemonnee van de werkgever in plaats van een duw in de rug van de werknemer.
Belastingdrager
Want laten we wel wezen: dit is óók gewoon een melkkoe. De begroting barst uit z’n voegen, alle kabinetsplannen kosten klauwen met geld, de energietransitie vergt tientallen zo niet honderden miljarden, en dat moet ergens vandaan komen. De leasebak als belastingdrager, het is inmiddels net zo vertrouwd als het eigen risico in de zorg.
Volgende probleem
En stel dat het beleid werkt – dat werkgevers massaal overstappen op elektrisch – dan volgt het volgende probleem. Het stroomnet kan het nu al nauwelijks aan. Laadpalen groeien niet in het wild. De omslag wordt fiscaal geforceerd, maar de infrastructuur loopt er piepend en krakend achteraan.
De wetgeving van deze kostenverhogende plannen komt in het belastingplan 2026 te staan. Of toch niet….? Komt dit pijnplan op losse schroeven te staan nu het kabinet is gevallen? De tijd zal het leren.
Janita Klomp