[image]

Samenwerking tussen Finance en Payroll

Financiën en Payroll moeten meer van elkaar weten

U bent verantwoordelijk voor een grote, misschien wel de grootste, kostenpost in uw organisatie. U zorgt ervoor dat alle instanties die een graantje mee willen pikken uit de ruif van de loonbetalingen de juiste informatie én de juiste betalingen krijgen. Niet te veel en niet te weinig. En u probeert natuurlijk zo veel mogelijk over te houden voor uw werkgever en een zo hoog mogelijk nettoloon voor de werknemers te bewerkstelligen. Het resultaat van al uw inspanningen komt uiteindelijk via de loonjournaalpost terecht in de financiële administratie. 

Vaak is die loonjournaalpost het enige afstemmingsmoment tussen Financiën en Payroll. Dat is jammer, want veel boekingen in en rechtstreekse betalingen uit de financiële administratie hebben gevolgen voor de loonadministratie. U kunt dat vooraf vaststellen, maar u weet niet welke betalingen Financiën doet; Financiën doet de betalingen, maar weet niet dat daar loonheffingsaspecten aan vast zitten. Het is dan ook cruciaal dat Finance en Payroll elkaar goed weten te vinden.

Betere afstemming = minder kosten (én minder frustratie) 

Tijdens de praktijklessem "Samenwerking tussen Financiën en Payroll" gaat de trainer met u in op al die momenten waar deze afdelingen elkaar raken. Waar neemt de ene afdeling beslissingen die gevolgen hebben voor de andere, is de centrale vraag. De docent probeert niet van u een financieel specialist te maken, of van de boekhouder een salarisadministrateur, maar zorgt ervoor dat beide afdelingen zich bewust zijn van de onderlinge beïnvloeding. Het uiteindelijke doel is dat Financiën en Payroll elkaar beter weten te vinden en weten waar en wanneer ze elkaar moeten raadplegen. Zo kunnen in de toekomst eventuele aansluitingsverschillen sneller worden opgelost en nog liever voorkomen. 

Deelname aan deze praktijklessem leidt uiteindelijk tot

  • minder ruis,
  • minder fouten en
  • minder kosten.
Maar misschien wel het belangrijkste: tot minder onderlinge frustraties.

Neem uw boekhouder mee

Het gaat vandaag over samenwerking en onderlinge afstemming met de afdeling Financiën. Dus u haalt het meeste uit deze dag door iemand van die afdeling mee te nemen. Dan staan de neuzen meteen al dezelfde kant op. Maar mochten ze bij Financiën niet staan te trappelen om mee te gaan, dan betekent dit zeker geen verloren dag voor u. Meer inzicht in de boekhouding maakt het voor u immers ook makkelijker om zaken te bespreken.

Is een vooropleiding vereist?

Deze training vereist geen specifieke vooropleiding en is geschikt voor iedereen die op professioneel vlak actief is binnen Finance en/of Payroll.

Wat kunt u van de training Samenwerking tussen Financiën en Payroll  verwachten?

Tijdens deze praktijklessen zoomen we in op de inhoudelijke afstemming tussen Finance en Payroll op o.a. onderstaande thema’s: 

  • het maken van loonjournaalposten en kostprijsberekeningen; 
  • de aansluiting tussen loon- en grootboekadministratie controleren en corrigeren; 
  • specifieke zaken, die tijdens een looncontrole aan de orde komen, zoals:
    • auto 
    • wkr
    • afdracht werknemersverzekeringen (in bijzonder WW-premie)
    • correcte indeling sector
    • toepassing juiste cao en pensioenregeling
  • kostenbesparende zaken als 
    • subsidies
    • mogelijkheden omtrent optimale beloning werknemers 
  • verschillende bepalingen omtrent de verloning van DGA

 

DocNr: 150454

Docent(en)


Kosten

€ 500,00 per deelnemer

Over deze training

  • Wet- en regelgeving Salaris en HR
  • Maximaal 20 deelnemers
  • Basisniveau