[image]

Doeltreffend schrijven

Zodat jouw e-mails en documenten wél gelezen worden

Maar liefst twee tot drie uur per werkdag besteden Nederlandse kantoormedewerkers aan het schrijven van e-mails. Als je er structureel zoveel tijd aan besteedt dan moet de boodschap wel overkomen, anders schiet je je doel voorbij en lijkt het meer op bezigheidstherapie. En dat geldt eigenlijk voor alles wat je voor een ander opschrijft. Wil je weten hoe je dat effectief en efficiënt doet, dan mag je deze training niet missen.

Inhoud van de training:

  1. Schrijven
    •Hoe schrijf je zodat de lezer niet afhaakt maar doorleest. Allerlei praktische tips.

  2. E-mail
    •Medium
    •Taalgebruik
    •Service aan de lezer
    •Hoe begin en eindig je
    •Denk vanuit de inhoud

  3. Memo
    •Wat is een memo
    •Wat is het doel
    •Structuur
    •Verwerkingssnelheid
    •Denken vanuit de lezer
    •Vragen vooraf
    •Taalgebruik

  4. Handleiding
    •Service aan de lezer
    •Opsommingen
    •Taalgebruik
    •Doorlezen of afhaken
    •Hebben we nog contact
    •Overzicht

Het leukste schrijf-lesboek cadeau

Tijdens deze training werken we met het boek 'Schrijf eens even normaal joh!'. Dit boek heeft lovende kritieken gekregen, niet alleen omdat het compleet en praktisch is, maar ook omdat het met veel humor is geschreven. Deelnemers aan deze training krijgen dit boek cadeau.

Let op! Zet in het opmerkingenveld van het inschrijfformulier naar welk adres het boek gestuurd moet worden.

Uitgebreide beschrijving

Je kent ze wel: handleidingen, werkbeschrijvingen, rapporten en e-mails waar geen doorkomen aan is. Natuurlijk is niet iedereen in de wieg gelegd om een begenadigd schrijver te worden, maar je hoeft geen top-auteur te zijn om toch een goed leesbaar stuk of een e-mail te kunnen schrijven. Net als salarisadministratie en HRM is ook schrijven een vak. En net zoals er voor de loonberekening en het managen van personeel allerlei handvatten bestaan om het makkelijker te maken, zijn die er ook voor het schrijven van formele en zakelijke teksten.

In deze training besteedt de trainer ruim aandacht aan het schrijven van e-mails, memo's en handleidingen. Iedereen in elke organisatie heeft daarmee te maken. Je gaat in deze training met de handvatten aan de slag. Je leert hoe je met eenvoudige ingrepen een tekst toegankelijk en prettig leesbaar kunt maken. Want er is één overeenkomst tussen jou en de begenadig schrijver: beiden willen gelezen worden!

Voor wie

Voor iedereen die dagelijks of zo nu en dan zakelijk schrijft, in welke vorm dan ook.

DocNr: 220649

Docent(en)


Kosten

€ 555,00 per deelnemer

Over deze training

  • Overige kennis en vaardigheden
  • Maximaal 12 deelnemers