Hoe vertel ik het mijn ....?

De veranderingen waaraan ons beroep van payrollprofessional altijd al onderhevig is zullen de komende jaren zeker niet minder worden. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar ontzettend snel op en dit heeft effect op ons vak. Sommigen voorspellen zelf dat het vak salarisadministrateur volledig zal verdwijnen. Gelukkig is het nog niet zover en zijn er veel dingen die we kunnen doen om ons en ons vak toekomstbestendiger te maken.

Technologische ontwikkelen zorgen voor minder beheersmatige werkzaamheden

De technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat we steeds minder tijd hoeven te besteden aan beheersmatige werkzaamheden. De complexiteit zal voor de klant wel steeds meer toenemen, waardoor er meer vraag zal zijn naar maatwerk. Dit vraagt om meer dan salarisadministratieve vakkennis. Het vermogen om uiteenlopende typen klanten te bedienen met verschillende klantvragen, zal in de toekomst steeds belangrijker worden. Hierdoor zullen ook adviesvaardigheden steeds belangrijker worden. Uzelf bekwamen in deze vaardigheid kan u een hoop brengen in de toekomst. Maar wat is belangrijk bij het ontwikkelen van adviesvaardigheden?

Welke elementen spelen een rol bij adviseren?

Hoe brengt u problemen en risico's over? Hoe overtuigt u anderen van de beste oplossingen? Eenvoudig of complex, actuele vakkennis van de adviseur is een must om een gedegen advies te geven. Daarnaast moet de adviseur zichzelf goed kennen. Wat kenmerkt zijn persoonlijkheid, wat is zijn communicatievoorkeur en welke drijfveren, overtuigingen, normen en waarden bepalen zijn gedrag? Heel belangrijk is ook dat een goede adviseur mensenkennis heeft en met zijn adviesaanpak flexibel kan inspelen op verschillende persoonlijkheidstypes die aan tafel komen.

Wat zijn de verschillende rollen van een adviseur?

Grofweg onderscheiden we twee adviesrollen: de expertadviseur en de procesadviseur. De expert zet vooral zijn vakkennis in, geeft sturing aan het proces en heeft het vermogen krachtig te argumenteren. De procesadviseur is meer een ‘handlanger’ van de geadviseerde. Hij begeleidt de klant bij het vinden van de juiste oplossing of het maken van de juiste keuze. Beide rollen kunnen naast elkaar voorkomen, maar in een adviestraject ook gemixt worden toegepast. Om de rollen te mixen zal de adviseur in kwestie moeten beschikken over stijlflexibiliteit.

De fases van het adviesgesprek

De eerste fase van een adviesgesprek is het maken van contact, de verbinding tussen twee mensen. Daarna is het van belang afstemming te hebben over de vraagstelling of de behoefte van de klant. Wat is de verwachting? Vervolgens kan op vele wijze een beeld worden gevormd van het probleem of de vraag. Informatievergaring kan onder meer door bronnenonderzoek en gesprekken. Luisteren op meerdere niveaus is een belangrijke competentie voor elke adviseur. Vervolgens kan een adviesrol worden gekozen en een advies worden gegeven.

Adviseren is iets wat je leert door oefening en ervaring. Daarom staat bij 2Xplain de training Adviesvaardigheden op het programma. Deze training is zeer geschikt voor interne- en externe HR- salarisadviseurs en medewerkers die vanuit hun vakdiscipline anderen adviseren en invloed uitoefenen. Wilt u uw adviesvaardigheden verder ontwikkelen? Schrijf u hier in voor de training!

Heeft u vragen over deze of andere studiedagen van 2Xplain, mail of bel mij dan even.

Cas Bakker 
casbakker@2xplain.nl
(040) 2 947 957

Docnr: 124125